Aktiveringskurs

På söndagar går jag och Adde aktiveringskurs. Vi har gått både lydnad, spår och agilitykurser men tyckte ändå det kunde vara kul att komma ut på kurs. Man lär ju sig alltid något och kan vara kul att träffa nytt folk att träna med.
I går var första kurstillfället. Vi kollade hundarnas föremålsintresse och sedan gjorde vi första steget i upplet.
Lekte intensivt med hunden och leksak en sträcka på 10m, lämnade leksaken och tog med sig hunden tillbaka, vände upp och när hunden hade koll på leksaken 10 m bort sa vi "leta" och släppte hunden, berömde när hunden greppade och kallade in.
Några hade problem med föremålsintresset, men många hade problem med själva inkallningen och att hunden skall lämna tillbaka leksaken. Eftersom jag tränar upplet med Adde så var självförtroendet på topp och detta var en alldeles för "lätt" övning för oss, men ack så fel!!! Adde sprang som en tok ut och tog föremålet, släppte föremålet, nosade och PISSA!!!
image16
Adde pissar!
Alla skrattade och fy vad jag skämdes! Efter att ha nosat lite till kommer han till mig jättelycklig, fast lunkandes utan föremål med sig... Så nu vet vi vad vi ska träna på, miljöer! Tyckte vi varierade oss bra på olika skogar men här fick vi beviset. Fast miljöträning kan man aldrig få för mycket av!
image10
Jag och Adde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0