Vallhund

Idag har jag och valpen varit på vallningskurs. Tog ledigt från jobbet och gav mig iväg imorse. Helt underbart perfekt, önskar att man kunde vara där varje dag.
I början låste Anja mest på fåren men i slutet kom hon igång ordentligt och gjorde sina utfall. Hon blir så himla ivrig så utfallen är något vi kommer att få kämpa hårt med! Men det är en helt otroligt duktig hund, lydnaden sitter som i klass lll (i alla fall i jämförelse med andra 4 månaders valpar) och vallningen har hon tänt till på rejält.
Ska allt träna på kalvarna på jobbet kommande månader, lite närhetsträning och avslappning. Men drömmen vore ju ändå att ha 5-10 får att träna på, men bara man slipper allt jobb med dem. Kanske att de kan gå i lösdriften med korna!? Önsketänkande!
Hände en del roliga saker under vallningen, det roligaste var väl dock att Anja körde fåren rakt på mig och de slog undan benen för mig och att jag sedan låg på rygg med benen i luften på deras ryggar när de var i full galopp, efter ett tag skingrade fåren sig och jag åkte med en rejäl duns ner i leriga fårskitskulor i gräset. Härligt!

Igår var vi på inomhusträningen för agility, Adde är solklar! Det går att leka något otroligt med honom och göra riktigt kluriga saker, synd bara att han saknar lite av den farten han faktist skulle kunna ha.
Ikväll ska vi till tävlingsträningen för lydnad. Jag har faktist bestämt mig för att backa ett steg i träningen och gå lugnare och noggrannare fram, ikväll får vi se hur jag lyckas med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0